Mapa BiH |
Banja Luka, Bihać, Foča, Mostar, Sarajevo, Tuzla |
---|---|
Priče o Naslijeđu |
Kultura, Ličnosti, Obrazovanje |
Vremeplov |
XX st. |
Gajret, braćo
Godina 1903. je bila izuzetno važna prekretnica u kulturnom i prosvjetnom životu muslimana u Bosni i Hercegovini – osnovano je društvo „Gajret“. Misija ovog društva je bila pomaganje muslimanskim učenicima srednjih i visokih škola u Bosni i Hercegovini i Austro-Ugarskoj Monarhiji. Osnivači “Gajreta” bili su Safvet-beg Bašagić i Edhem Mulabdić, ujedno i osnivači časopisa “Behar”. Naziv je društvo, kako kaže Gajretova spomenica, dobilo po obraćanju jednog od osnivača društva u akciji prikupljanja dobrovoljnih priloga za đake koji su ostali bez stipendije riječima: „Ha, gajret, braćo, ako Boga znate“. Riječ gajret arapskog je porijekla i znači trud, nastojanje ili pomoć. Pored stipendija, društvo je osnovalo i konvikte (ustanove u kojoj đaci imaju stan i hranu) za srednjoškolce u Sarajevu, Mostaru, Tuzli, Banjoj Luci, Bihaću i Foči. Pored osnivanja časopisa “Gajret” i kalendara, društvo je pokrenulo svoju biblioteku, a kasnije i banku, koja se zvala “Gajret-banka”. Društvo “Gajret” održavalo je i razne kurseve za opismenjavanje i unapređivanje društva. Naročito važne kulturno-obrazovne aktivnosti su bile na polju osposobljavanja za rad ženske muslimanske omladine. Od 1923. godine „Gajret“ djeluje u Beogradu, pomažući školovanje omladine na visokim školama u tom gradu. Među Gajretovim stipendistima su bili Meša Selimović, Ćamil Sijarić, Zija Dizdarević, Hamza Humo i Džemal Bijedić. Zanimljivo je kako se finansirao „Gajret“: članarinama, legatima, poklonima, dobrovoljnim prilozima, prihodima od društvenih knjiga i novina, prihodima od raznih artikala koje je „Gajret“ izdavao (od ulaznica za zabave do tombole). Programi koji su pomagali finansiranje društva su bili druženja, svadbe, mevludiBogomilja u kojoj se mole derviši Muslimanski blagdan obilježavanja rođenja poslanika Muhammeda a.s., zabave, teferiči. Dobrovoljni prilozi mogli su se ubirati u novcu i naturi (žito, suho voće), a značajan izvor prihoda bile su kurbanske kožice, koje su se prikupljale za Kurban bajramMuslimanski praznik prinošenja žrtve. Godine 1945. „Gajret“ se uklapa u „Preporod“, novoosnovano muslimansko društvo.
Izvori i literatura
Humo, Hamza. 1928. Gajret 1903-1928. Gajret. Sarajevo.
Kemura, Ibrahim. 1986. Uloga “Gajreta” u društvenom životu Muslimana Bosne i Hercegovine (1903–1941). Sarajevo: Veselin Masleša.