Mapa BiH |
Sarajevo |
---|---|
Priče o Naslijeđu |
Običaji |
Vremeplov |
XVIII st., XX st. |
Tevilla, ritualno vjersko pranje Jevreja
U judaizmu se voda smatra jednom od prvih stvari koju je Bog stvorio. Čista, puna života i početak svega. Iz tog vjerovanja proizilazi važnost teville u životu Jevreja. Tevilla predstavlja visokospiritualni čin očišćenja, u kojem se vodi prilikom obreda predaju sve unutrašnje nečistoće. Smisao rituala nije fizičko čišćenje i održavanje higijene već obredna čistoća i simbolično duhovno pročišćenje. Tevilla je jedan od najvažnijih jevrejskih vjerskih obreda. U prilog tome govori činjenica da je mikve – kameni bazen sa vodom u kojem se obavlja obred vjerskog pranja, prvi objekat koji se gradi prilikom uspostavljanja jevrejske zajednice na nekom prostoru. Bez mikve nema religioznog života, niti zajednica ima status zajednice, a izgradnja mikve čak ima prioritet nad izgradnjom sinagoge.
Jevrejske zajednice koje nisu imale mikve, tevillu su izvodile u lokalnim potocima, rječicama i bunarima. U Sarajevu su za te potrebe korišteni hamami. Prvi spomen o prostoru s bazenom tzv. havuz ili mikve zabilježen je 1767. godine u Firuz-begovom hamamu. Firuz-begov, Isa-begov i Gazi Husrev-begov hamam imali su, zbog svoje veličine i dispozicije prostora, uglavnom u ženskom dijelu hamama prenamijenjeni prostor sa kamenim bazenom. U takve namjenske prostorije nije bio dozvoljen ulaz nikome osim Jevrejima. Bazen za tevillu u ženskom odjeljenju Gazi Husrev-begovog hamama postojao je do 1939. godine.
Sam obred ritualnog pranja obavlja se uranjanjem cijelog tijela u vodu, koje prethodno treba biti potpuno čisto i golo, kako bi svaki njegov dio mogao doći u direktan kontakt sa vodom. Tek nakon takvog očišćenja, osoba je spremna stupiti pred lice Boga u sinagogi. Prakticira se prilikom stupanja u brak, onečišćenja pri kontaktu sa mrtvim tijelom, nakon menstrualnog ciklusa ili poroda, a obavezan je prilikom konverzije na judaizam.
Izvori i literatura
Gotovac, Vedrana. 1987. Sinagoge u Bosni i Hercegovini. Sarajevo.
Pinto, Avram. 1987. Jevreji Sarajeva i Bosne i Hercegovine. Sarajevo.
Pravidur, Andrijana. 2012. Firuz-begov hamam kao arheološki lokalitet. U: Firuz-begov hamam Revitalizacija arheološkog lokaliteta. Sarajevo.
Sućeska, Avdo. 1995. Položaj Jevreja u Bosni i Hercegovini za vrijeme Osmanlija-Turaka. U: Sefard 92: Zbornik radova. Institut za istoriju i Jevrejska zajednica BiH. Sarajevo.
Tauber, Eli. 2013. Velika avlija – duša i srce sefardskog Sarajeva. U: Sarajevo moj grad. Sarajevo.
Tauber, Eli. 2007. Ilustrovani leksikon judaizma – istorija, religija i običaji. Sarajevo.
Zlatar, Behija. 1995. Dolazak Jevreja u Sarajevo. U: Sefard 92: Zbornik radova. Institut za istoriju i Jevrejska zajednica BiH. Sarajevo.